5 doodeenvoudige Google Search Console tips voor een beter vindbare website

Google Search Console is een gratis tool die je inzichten geeft voor een beter vindbare website.

De gemiddelde blogger of ondernemer gebruikt Google Search Console echter niet.

Ik laat je zien waarom jij Google Search Console op zijn minst 1x per maand moet gebruiken.

1. Ontrafel de ‘not provided’ zoekopdrachten in Google Analytics

Google Analytics duidt organische zoekopdrachten naar jouw website aan met ‘not-provided’.

Bij het analyseren van je website heb je hier dus helemaal niets aan. Gelukkig kun je deze not-provided zoekwoorden via Google Search Console achterhalen.

Het Search Console rapport is ook te openen via Google Analytics.

2. Voorkom een writers-block en vind waardevolle zoekopdrachten

Geen inspiratie voor een nieuw artikel en niet de behoefte om saai zoekwoordonderzoek te doen?

Via het zoekwoorden-rapport in Search Console vind je:

  • zoekopdrachten waar je website in de afgelopen 90 dagen op vertoond is
  • (long-tail) zoekopdrachten die je niet specifiek hebt meegenomen in je zoekwoordonderzoek.
  • zoekopdrachten die potentie hebben (weinig concurrentie en hoog zoekvolume)

Zo wordt mijn artikel over SEO-tekstschrijvers gevonden op de zoekopdracht ‘Tekstschrijver nodig’. Het artikel staat op dit moment op plaats 11 in Google en krijgt 45 vertoningen per maand.

Een ander artikel krijgt 85 vertoningen op de zoekopdracht ‘Online adverteren Schagen’, terwijl de pagina op positie 68 staat en de specifieke zoekopdracht niet eens in het artikel genoemd wordt.

kansen in google search console data

De kans is groot dat ik met twee goede, nieuwe artikelen op deze zoekopdrachten (en een link in het oude artikel) ‘eenvoudig’ een top-10 positie op deze zoekopdrachten bereik.

Gebruik Google Search Console dus om van je writers-block af te komen en om zoekwoorden te bepalen voor nieuwe content.

3. Pak 6x meer omzet met een hogere positie in de zoekresultaten (en dit is te bereiken met kleine aanpassingen)

Op een van mijn websites zie ik dat 8 van de 10 zoekopdrachten (gesorteerd op meeste zoekopdrachten) geen nummer 1 positie bezetten in de zoekresultaten.

google webmaster tool data positie in zoekmachine

Hier liggen enorme kansen.

De positie in de zoekresultaten heeft namelijk een enorme impact op het aantal bezoekers dat doorklikt naar je website

Advanced Web Ranking heeft een uitermate handige tool die op het moment van schrijven 2,067,978 zoekopdrachten voor 63,237 websites bijhoudt.

Gemiddeld kun je de volgende doorklikpercentages verwachten op de volgende positie (data: Augustus 2017):

PositieCTRBij 1.000 vertoningen
131%310 bezoekers
217%170 bezoekers (-45%)
311%110 bezoekers (-65%)
48%80 bezoekers (-74%)
55%50 bezoekers (-84%)

Met een nummer 1 positie in Google trek je 6x meer bezoekers aan dan met een nummer 5 positie

Dat is gewoon 6 keer meer omzet.

Mocht je dus zoekopdrachten hebben die geld opleveren en op positie 2 of lager staan, doe dan je uiterste best om die een hogere positie te geven.

Praktisch gezien moet je dan denken aan het volgende:

  • Plaats interne links naar de goed-scorende pagina (niet spammen met dezelfde anchor tekst). Dit kan je doen vanaf bestaande pagina’s (vergeet niet om deze pagina opnieuw te laten ophalen door Google – ook via Search Console) of door een nieuw, relevant artikel te schrijven. Gebruik in het laatste geval wel even tip-2 uit dit artikel 😉
  • Experimenteer met specifiekere title tags: in veel gevallen is je title tag niet specifiek gericht op de betreffende zoekopdracht. Kijk of je meer focus op je gekozen zoekopdracht kunt leggen om zo een positie te kunnen stijgen (zonder andere zoekopdrachten te beschadigen).
  • Zorg voor externe links door je netwerk in te zetten of je artikel te promoten op social media (mits het goed en relevant is). Op deze manier vergroot je de zichtbaarheid en vergroot je de kans dat bloggers of journalisten je content oppakken. En laat je ‘bloggers’ en ‘journalisten’ nu specifiek kunnen targetten op Facebook.

4. Zie of je zoekmachine optimalisatie inspanningen resultaat opleveren (of niet)

Je wilt natuurlijk dat je optimalisatie-inspanning resultaat oplevert.

Bovenstaand voorbeeld is de ‘gemiddelde positie’ grafiek voor de zoekopdracht ‘tekstschrijver nodig’, een voorbeeld dat ik eerder in het artikel aanhaalde.

Je ziet dat het artikel langzaamaan stijgt in Google en dat is wat je wilt zien.

Deze grafiek kun je op de volgende niveaus bekijken:

  • Totaal aantal klikken
  • Totaal aantal vertoningen
  • Gemiddelde Click Through Rate
  • Gemiddelde positie

Als je zelf je positie in zoekmachines probeert te verhogen, of je een externe partij inhuurt, is dit een van de belangrijkste rapporten om te bekijken.

Je vindt deze Search Console rapporten onder ‘Zoekverkeer’ > ‘Zoekanalyse’ en daar kan je een filter zetten op je gewenste zoekopdracht.

5. Dien een sitemap in om Google een inhoudsopgave van je website te geven

Google Search Console kan ook gebruikt worden om een sitemap van je website in te dienen. Een sitemap kan je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek.

Google kan met een sitemap beter begrijpen welke pagina’s van je website opgenomen moeten worden in de zoekresultaten.

6. Geavanceerdere instellingen voor de gevorderde ondernemer of blogger

Gebruik je Google Search Console al regelmatig en vind je bovenstaande tips maar middelmatig, dan kun je met Google Search Console ook nog het volgende doen:

  • Gestructureerde gegevens controleren en beheren
  • Visuele kaarten beheren
  • Gegevens markeren in Google Search Console
  • HTML-verbeteringen doorvoeren bij het ontbreken of dubbele titel tags of beschrijvingen
  • Google AMP pagina’s controleren
  • Links naar je website bekijken
  • Interne links checken
  • Handmatige spamacties repareren (maar je spamt niet, toch?)
  • Je website internationaal beschikbaar te maken (website in de juiste taalinstelling van de gebruiker tonen in de zoekresultaten)
  • Mobielvriendelijkheid testen
  • Indexeringsstatus checken
  • Geblokkeerde bronnen vinden en verhelpen
  • Pagina’s uit Google’s zoekresultaten verwijderen
  • Crawlfouten en crawlstatistieken bekijken
  • Robots.txt bestand controleren
  • Beveilingsproblemen oplossen

Deze verdere mogelijkheden binnen Google Site Console zijn mooie onderwerpen voor volgende artikelen.

Eerst even kijken op welke zoektermen ik goede posities ga verkrijgen met dit artikel!

Ga jij dan in de tussentijd Google Search Console uitpluizen?

Robbert-Jan Klein

Geschreven door op 23 augustus 2017

Ontvang een e-mail als ik een nieuw artikel plaats.