Ik krijg de kriebels als iemand zich voorstelt als ‘SEO-tekstschrijver’

Ken jij iemand die ‘SEO-teksten‘ schrijft?

Iemand die met geoptimaliseerde teksten zorgt dat jouw website beter gaat scoren in zoekmachines.

Ik krijg altijd een naar gevoel van ze.

SEO-tekstschrijvers.

Jech.

Laat je SEO-teksten schrijven door een SEO-tekstschrijver die een SEO-zoekwoorden analyse heeft gedaan en je website komt automatisch bovenaan Google

Het schrijven van dit soort titels.

Dat is het gevoel dat me bekruipt als iemand vertelt dat hij SEO-teksten schrijft.

Zo veel mogelijk gerichte zoekwoorden op een webpagina plempen en zonder gêne aan ondernemers vertellen dat hun webpagina’s hoger gaan scoren Google.

Zoekwoorden vaak herhalen werkte 9 jaar geleden nog.

Nu niet meer.

Voor competitieve zoekopdrachten zorgen op zichzelf staande webteksten niet voor hogere posities in Google.

Google gebruikt namelijk zo’n 200 factoren om te beoordelen welke positie een webpagina inneemt in de zoekresultaten.

En het klopt dat teksten op je site zijn hier een onderdeel van zijn.

Maar dat is het.

Je hebt helemaal geen SEO-tekschrijver nodig

Om te goede posities te behalen op zoekwoorden met weinig concurrentie, is het vaak genoeg om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Staat de zoekopdracht in the ‘title tag’?
  • Bevat de titel (koptekst 1 of H1) van mijn pagina de zoekopdracht?
  • Bevat het eerste deel van de pagina het zoekwoord?
  • Beantwoord mijn pagina de vraag van de zoekopdracht?
  • Bevat de URL van de pagina het zoekwoord?
  • Kan ik de tekst op de pagina inkorten en toch relevant te blijven?
  • Heb ik vanuit relevante pagina’s op mijn site verwezen naar deze pagina?

Betere posities op minder competitieve zoekresultaten kan je eenvoudig zelf behalen door bovenstaande vragen met een JA te beantwoorden.

Hier heb je geen SEO-tekstschrijver voor nodig.

Klaar.

Een voorbeeld van een niet-competitieve zoekopdracht is “SEO tekstschrijver Schagen”, waar resultaat 2 en 4 zelfs helemaal het woord ‘Schagen’ niet op de pagina hebben staan.

SEO-tekstschrijver Schagen Google zoekresultaten voorbeeld

Het is niet moeilijk om hoge posities te halen op dit soort zoekopdrachten.

Waarom je wél een SEO-tekschrijver moet inhuren?

Ik vind dat de SEO-tekstschrijver an sich geen bestaansrecht heeft.

Tekstschrijvers:

  • zijn goed in het overbrengen van een boodschap
  • hebben de kracht om zich in te leven in jouw doelgroep
  • stellen je de juiste vragen om hier achter te komen
  • doen onderzoek naar de triggers van jouw bezoekers
  • spelen met webteksten in op de behoeftes van jouw bezoekers
  • overtuigen meer bezoekers klant te worden

Bovendien snappen professionele tekstschrijvers óók hoe zoekmachines werken.

Je hebt niets aan een tekstschrijver die alleen schrijft voor zoekmachines.

Als je op competitieve zoekopdrachten wilt scoren, moet je rekening houden met onder meer:

Links en off-page factoren

  • link building
  • link bait
  • reviews
  • type zoekopdracht (lokaal, nieuws of transactionele)
  • nofollow vs dofollow links
  • contextuele vs sitewide links
  • interne linkstructuur
  • het aantal links naar de pagina
  • uitgaande links op de pagina
  • links van autoritaire sites
  • de snelheid waarmee je links aantrekt
  • et cetera

Content

  • title tag
  • meta-beschrijving
  • kopteksten
  • dubbele content
  • afbeelding optimalisatie
  • spelling en leesbaarheid
  • zoekwoorden in URL
  • et cetera

Techniek

  • zoals de snelheid van je site
  • of je site werkt op mobiele apparaten
  • serverlocatie
  • https (SSL-certificaat)
  • of je domein bereikbaar is op 1 domein
  • of je onnodige 301-redirects gebruikt
  • et cetera

Er komt zoveel meer kijken bij het optimaliseren voor zoekmachines, dan het schrijven van een SEO-tekst.

Zullen we daarom de term SEO-tekstschrijver niet meer gebruiken?

Bedankt.

Robbert-Jan Klein

Geschreven door op 23 april 2017

Ontvang een e-mail als ik een nieuw artikel plaats.