Ik bereikte 34.191 mensen met één LinkedIn-bericht en verhoogde daarmee mijn LinkedIn-bereik met een factor 834 (!)

Ik ben geen LinkedIn-expert.

Ik praat niet graag over mijn ‘skills’.

En ik vind het walgelijk dat mensen meer dan 500+ connecties hebben.

Ik kan nauwelijks bijhouden wat mijn beste vrienden doen. Laat staan dat ik weet wat mijn (zaal)voetbalvrienden en collega’s van hun leven maken.

Hoe kan je dan bijhouden wat jouw 500+ connecties uitspoken?

Kortom, social media en ik zijn geen liefde op het eerste gezicht.

En toch bereikte mijn LinkedIn-bericht bijna 35.000 mensen

Een maand geleden plaatste ik een bericht over de lancering van mijn nieuwe website. Dit bericht bereikte een schamele 41 mensen (10% van mijn totaalaantal connecties).

Een tweede bericht met de vraag waarom ik zo weinig mensen bereikte, kwam bij bijna 35.000 mensen in de tijdlijn terecht.

linkedin-bereik 35000 mensen

Waarom bereikte mijn tweede bericht 834x meer mensen dan mijn eerste bericht?

Ongeveer 9 jaar geleden schreef ik op madeforadsense.nl (mijn oude blog) mijn eerste blogpost over ‘de 10 beste online marketingbloggers in Nederland’.

Ik linkte onder meer naar de blogs van Joost de Valk, Karel Geenen, Andre Scholten, Ulco Wieringa en Roy Huiskes (alleen de eerste 2 websites zijn nog actief).

De bloggers zagen in hun statistieken dat ik over ze schreef (en een link had opgenomen naar hun website). Vervolgens ‘beloonden’ ze me met een link terug.

Ik had onbewust een succesvolle ‘link bait’ uitgevoerd.

Als andere website naar jouw content linken, zonder dat jij daarom vraagt, is dit link bait.

Enkele link bait haakjes die je kunt gebruiken om mensen naar jouw content te laten linken:

  • Nieuwe inzichten bieden op een spraakmakend onderwerp
  • Kritisch schrijven over een bepaalde groep mensen of overtuiging, waarmee je tegenstanders triggert om een tegenverhaal te publiceren
  • Heel positief schrijven over een bepaald product, dienst of persoon (bovenstaand voorbeeld)
  • Grappige of nieuwswaardige content
  • Enorm gedetailleerde informatie en statistieken
  • En nog veel meer

Maar hoe gebruik je dit ‘bait’ principe om bijna 35.000 mensen te bereiken op LinkedIn?

Toen mijn bericht in eerste instantie maar 41 mensen bereikte, bedacht ik me dat LinkedIn – net als Facebook – een algoritme gebruikt die bepaalt welke content in jouw tijdlijn terechtkomt en welke content niet.

Facebook gebruikt de Edgerank, die wordt bepaald door:

  • Affiniteit: hoeveel interactie hebben je vrienden/fans met je
  • Gewicht: teksten, foto’s, video’s, stories, likes en reacties hebben allen een eigen ‘waarde’
  • Verval: hoe ouder een bericht, hoe kleiner de kans dat het bericht getoond wordt

Hoe groter de gezamenlijke waarde van deze 3 elementen, hoe groter de kans is dat je bericht in de tijdlijn van anderen verschijnt.

Daarbij zorgen likes, reacties en deelacties ervoor dat voor een nieuwe groep mensen de Edgerank wordt bepaald.

Afhankelijk van deze Edgerank score, verschijnt je bericht in de tijdlijn van een nieuwe groep mensen.

Als dit proces zich op een natuurlijke wijze in stand kan houden, spreek je van een zogenoemde viral.

Ik bedacht me dat Linkedin eenzelfde soort algoritme moest gebruiken.

Maar hoe zorg je ervoor dat je likes en reacties krijg om dat algoritme te triggeren?

Ik speelde in op de behulpzaamheid (en ego) van LinkedIn-experts

Social media is over het algemeen een broedplaats van ‘kijk mij eens’ en ‘ik doe het zo goed’. In de afgelopen jaren zijn mensen elkaar gelukkig steeds meer gaan helpen.

Ik stelde me bescheiden op, beschreef mijn probleem (gebrek aan LinkedIn-bereik) en vroeg oprecht om hulp.

In mijn netwerk zitten een aantal mensen met veel connecties, dus ik hoopte dat die ook verbonden waren met een aantal (vrienden van) Linkedin-experts.

Kortom: ik lokte een reactie uit (‘bait’)

En jawel, na een aantal likes volgde de eerste tag onder mijn bericht (bedankt Dominique Doorjé).

perry van beek linkedin profiel

Perry van Beek, een LinkedIn-influencer met een groot aantal connecties, reageerde op mijn bericht met een aantal waardevolle tips over LinkedIn.

Daarnaast ontving Perry 13 likes voor zijn reactie, waardoor hij zijn deskundigheid heeft kunnen laten zien aan een nieuwe groep mensen.

reactie perry van beek

Na de reactie van Perry zag ik het aantal likes, reacties en voornamelijk vertoningen van mijn bericht omhoogschieten.

Mijn bericht ging ‘viral’.

En waar de viraliteit van Facebook vaak (bij mij in ieder geval) na een dag of 2 stopt, ging dat op LinkedIn zo’n 7 dagen door.

Een continue stroom aan likes (45) en reacties (19) bleef volgen, waarna uiteindelijk 34.191 mensen de bijdrage in hun feed bekeken.

Je hoeft natuurlijk niet bij ieder bericht op LinkedIn in te spelen op de ego en behulpzaamheid van experts.

Er zijn ook andere manieren om LinkedIn voor je te laten werken!

Hier zijn 9 tips die je volgens ‘experts’ moet gebruiken om een groter LinkedIn-bereik te krijgen

Volgens de ‘experts’ die de moeite namen om op mijn bericht te reageren, kan je betere LinkedIn-resultaten halen door op de volgende zaken te letten:

1. Benoem influencers (uit je netwerk) om een reactie te triggeren

Door influencers in je updates te benoemen, trigger je een notificatiemelding op LinkedIn. Afhankelijk van je instellingen en device, zal je een rood icoon, push-notificatie of e-mail ontvangen.

linkedin notificatie

Volgens Perry van Beek en Judith Eversdijk zorgt deze tactiek ervoor dat degene die je benoemt, sneller reageert of het artikel ‘interessant’ vindt.

linkedin judith eversdijk

Een week geleden benoemde Lotte Klaasen me in haar bericht op LinkedIn:

lotte klaassen linkedin

In haar post benoemde ze mij, omdat ik haar vanuit albelli geholpen had bij haar afstudeeronderzoek naar ‘de opschaling van conversie-optimalisatie in grote bedrijven’.

Afgezien van de oncharmante foto, zorgde het benoemen ervoor dat:

  1. Ik een notificatie ontving
  2. Ik het bericht ‘interessant’ vond
  3. Een deel van mijn netwerk haar bericht bekeek en interessant vond

Het bereik van Lotte haar bericht steeg ver buiten haar persoonlijke connecties.

Kortom, de tip van Perry en Judith blijkt hout te snijden.

In mijn LinkedIn-bericht van dit artikel, heb ik dan ook alle mensen benoemd, die bij hebben gedragen aan de totstandkoming van dit artikel.

Dit doe ik enerzijds om ze credit te geven voor hun bijdrage en anderzijds voor een groter LinkedIn-bereik van dit artikel.

Zelf uitproberen? Gebruik het @ -teken om mensen op LinkedIn te benoemen.

2. Voeg beeldmateriaal toe aan je updates

kat photobombed hond
Naast Perry van Beek gaven Sebastiaan Nagel, Kamal el Basri en Jelle Drijver aan dat beeldmateriaal toevoegen aan je bericht een goed idee is:

  • LinkedIn geeft aan dat een bericht met afbeelding zorgt voor een 98% hogere kans op reacties dan berichten zonder afbeelding.
  • Je onthoudt na 3 dagen maar 10% van een stuk informatie, terwijl dit percentage stijgt naar 65% als er een afbeelding bij geplaatst wordt (je zult de hond en kat hierboven dankbaar zijn!)
  • Stopt jouw vinger ook met verticaal swipen wanneer je een opvallende foto ziet? Die van mij wel. Denk daarom goed na wat voor foto je gebruikt voor je status-updates.
  • LinkedIn zal, net als Facebook, reacties, Pulse-artikelen, links en afbeeldingen een andere weging meegeven. Afbeeldingen zullen net als op Facebook een hoge waarde hebben dan reguliere links buiten het netwerk, zodat ze meer mensen binnen het platform houden.

Bovenstaande punten bevestigen dan ook de stelling dat beeldmateriaal toevoegen een goed idee is.

Opvallende afbeeldingen op LinkedIn zetten?
Jelle Drijver geeft aan dat er diverse tools bestaan om je social media afbeeldingen meer op te laten vallen!

3. Deel goede en relevante content

Mocht je met bovenstaande tips een groot bereik hebben gegenereerd, dan moet je het waarmaken met goede content.

Het is een cliché, maar als je content niet waarmaakt wat je belooft, ga je nooit een viraal effect genereren.

Bezoekers zullen teleurgesteld afhaken en het artikel niet delen of interessant vinden.

Perry van Beek, Corinne Keijzer, Aaltje Vincent, Sebastiaan Nagel, Renée Reijers, Judith Eversdijk, Anja Kalk en Alfons van Oldenmark zijn het hier roerend over eens.

Persoonlijk vind ik iets goede content als:

  • ik het “had ik dit artikel maar zelf geschreven”-gevoel krijg
  • de content direct een reactie triggert (denk nog even aan het ‘link bait’ voorbeeld eerder in het artikel)
  • ik de content direct kan delen met iemand die hiermee geholpen is.
  • iemand die een bepaald doel heeft met de content en de tijd heeft genomen om dit goed te verwoorden.

Lees ook: waarom ik vind dat je webteksten zo enorm belangrijk zijn

4. Zorg voor de juiste timing

Corinne Keijzer geeft aan dat de ‘juiste timing’ belangrijk is voor succesvolle berichten.

Persoonlijk geloof ik niet in een ‘perfect moment’ om iets te plaatsen op social media.

Alles is afhankelijk van het type content, wie en wat je met je content wilt bereiken en op het oog onbelangrijke zaken als het weer en komkommertijd.

Als ik naar mezelf kijk, gebruik ik LinkedIn vooral als ik van en naar werk reis.

Dit gebruik wordt onderschreven door een onderzoek van HubSpot over de beste tijd om iets te delen op LinkedIn:

De beste momenten om content te plaatsen op LinkedIn zijn dinsdag, woensdag en donderdag van 07.30 tot 08.30, om 12.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur.

Daarbij is dinsdagmorgen tussen 10.00 en 11.00 ook een goede tijd.

linkedin beste tijd om te posten op linkedin

Nieuwswaardige content deel je zo spoedig mogelijk, terwijl je diepgaande artikelen misschien beter op dinsdagochtend gedeeld kunnen worden.

Uiteindelijk heb je toch niet onder controle wanneer influencers je artikelen gaan liken en hoe lang het virale effect doorgaat. Jouw volgers gaan de updates op verschillende tijden in hun feed zien.

Daarbij hebben mensen continue hun telefoon bij de hand en zal er in het weekend minder concurrentie zijn met betrekking tot de hoeveelheid content.

Kortom, test vooral uit of je een patroon ziet wanneer jouw content het best ontvangen wordt.

5. Zorg voor de gunfactor

Ben jij zakelijk en prive iemand die alleen aan zichzelf denkt en ook zo overkomt op social media? Dan is de kans vrij groot dat je niet veel succes hebt op social media.

Corinne Keijzer geeft aan dat dit ook een rol speelt bij succes op LinkedIn.

Op Copyblogger vind je een goed artikel hoe je meer ‘likeable’ wordt in 10 stappen:

  1. Wees authentiek
  2. Wees jezelf
  3. Wees aardig
  4. Ga gesprekken aan met je publiek
  5. Zorg dat je relevant bent
  6. Wees zichtbaar
  7. Laat zien wie je bent met een foto
  8. Verkoop niet alleen op social media
  9. Deel content van anderen
  10. Laat zien wat je al hebt bereikt

Ga voor je zelf eens na hoe likeable je zelf bent (op social media) en of je hier aanpassingen moet doen.

6. Maak je punt in 3 zinnen

Er wordt enorm veel content gedeeld op LinkedIn, waardoor je op moet vallen om aandacht te krijgen. Daarbij worden je berichten na 3 zinnen afgekapt met een ‘lees meer’ link, aldus Thomas Slotboom.

Zorg ervoor dat je mensen aanspoort om verder te klikken of juist je punt te maken in deze 3 regels.

marjolijn deutekom op linkedin

Denk hierbij goed na wie je mogelijk gaat bereiken:

  • Als je alleen je eigen connecties wilt bereiken, kun je erg persoonlijk zijn.
  • Wil je juist 2e of 3e-graadsconnecties bereiken, schrijf dan op een manier dat zij zich kunnen identificeren met je bericht.

7. Bepaal wie je wilt bereiken (junior of senior?)

Kamal El Basri kwam met een interessante opmerking over wie je wilt bereiken. Junior en senior mensen reageren volgens hem op een ander taalgebruik en ander soort berichten.

Denk eens na over wie de aankoopbeslissing maakt voor jouw product of dienst.

Kan deze besluitvormer ook worden bereikt via andere mensen? (werknemers, vrienden, et cetera)

Stel, je verkoopt een tool als Usabilla.

Usabilla is een tool waarmee je gebruikersfeedback kunt verzamelen. Deze tool heeft talloze gave functionaliteiten voor data-nerds en analisten, waaronder een Slack-integratie.

Degene die de aankoopbeslissing maakt, heeft waarschijnlijk geen boodschap aan alle productfeatures, terwijl een UX-researcher of product owner dit wel heeft.

Misschien kun je beter je communicatie richten op de gebruiker van de tool dan op de aankoper van de tool en laat je de gebruiker de aankoopbeslisser overtuigen.

Bepaal dus vooraf wie je wilt bereiken en met welke boodschap je dat doet.

8. Trigger likes en reacties met vragen

Thijs Slijkhuis geeft aan dat mensen houden van vragen. Klopt dat?

merel markusse hulp gevraagd op linkedin

Merel Markusse vroeg net als ik om hulp en dat resulteerde in 608 likes en 182 reacties. (leuk feitje, 3 dagen terug was dit nog: 112 likes en 39 reacties)

Het LinkedIn-bereik van haar bericht zal waarschijnlijk tegen de 150.000 weergaves aanlopen, afhankelijk van wie ze precies heeft bereikt.

Dit geeft nogmaals aan dat oprecht om hulp vragen echt kan werken!

9. Weet waarom je iets plaatst op LinkedIn

Als je aan je persoonlijke of zakelijke merk werkt, moet je zorgen dat je:

  • waarde toevoegt
  • consistent bent in je boodschap (en stijl van communiceren)
  • een doel hebt met je berichten
  • weet wie je wilt bereiken
  • probeert op te vallen!

Ik werd door diverse bekenden gevraagd waarom ik zo’n ‘onkundig‘ stuk op LinkedIn plaatste: “ik wist toch wel waarom mijn bereik zo laag was?” en “doet dat geen afbreuk aan je expertise?”

Wat mij betreft was het totaal geen onkunde, omdat ik met het bericht 4 doelen had:

  1. Mijn bereik op LinkedIn verhogen
  2. Meer inzichten krijgen over hoe LinkedIn werkt
  3. Content hebben voor een nieuwe blogpost
  4. Nieuwe volgers en connecties binden aan mijn netwerk

Voor mij was het bericht dan ook een succes en heb ik vooral geleerd over wat er wel en niet werkt op LinkedIn.

Ik hoop jullie ook!

Mocht je meer van deze inzichten willen, volg me dan op Facebook of LinkedIn!

PS: Mocht je nog extra tips hebben, laat deze dan achter via de reacties op LinkedIn!

Robbert-Jan Klein

Geschreven door op 14 juni 2017

Ontvang een e-mail als ik een nieuw artikel plaats.