5 redenen om deze week uitermate kritisch naar je webteksten te kijken
Wanneer heb jij voor het laatst kritisch naar je webteksten gekeken?
Waarschijnlijk na de oplevering van je website.
Beloof me dat je deze week je eigen website-teksten onder de loep neemt.
Óf een professioneel tekstschrijver inhuurt om dit te doen.
Hier volgen 5 redenen waarom de teksten op je website zo belangrijk zijn en je hier kritisch naar moet kijken.
1. Goede webteksten zorgen voor meer bezoekers uit Google
Goedgeschreven teksten die specifieke zoekopdrachten beantwoorden, worden door Google beloond met hogere posities in de zoekresultaten.
Natuurlijk kom je er niet alleen met duidelijke en goede teksten, maar goede webteksten zorgen ervoor dat andere websites naar je content gaan linken.
En aangezien Google het aantal inkomende links naar je website nog steeds gebruikt om te bepalen waar jouw website in de zoekresultaten verschijnt, is het schrijven van goede webteksten sowieso een goed idee.
Optimaliseer je Google weergave voor meer bezoekers
Door je ‘title tag‘ en ‘meta-description‘ te optimaliseren kun je:
- sturen op welke zoektermen je gevonden wilt worden
- zoekers overtuigen om juist jouw site aan te klikken
Als ik in Google de zoekopdracht ‘webteksten’ invul, krijg ik de volgende resultaten te zien.
Deze titel en beschrijving komt professioneel over, herhaalt mijn zoekopdracht in de titel en beschrijving én probeert mij te overtuigen om door te klikken.
Als ik naar het volgende resultaat kijk, word ik verdrietig.
Een vrij onprofessionele beschrijving en een titel die me niet overtuigt. En dat voor een tekstschrijver. Ik zou snel verder kijken.
Deze beschrijving doet de hoge ranking in Google vrijwel helemaal teniet, omdat er zeer waarschijnlijk minder mensen doorklikken.
Zonde. (ik heb Els trouwens een mailtje gestuurd, zodat ze dit kan oplossen).
2. Je ontvangt meer bezoekers uit social media als je goede artikelen (en TITELS) schrijft
Als je social media goed inzet, kan je hiermee veel bezoekers naar je website trekken.
Goed geschreven artikelen met nuttige informatie doen het vaak enorm goed op social media. Voorwaarde is wel dat je een goede titel, introductietekst en afbeelding toevoegt aan je artikel.
Je artikel moet klikbaar zijn om bezoekers op social media te overtuigen om juist jouw artikel aan te klikken
Besteed minimaal 15 minuten per artikel om te bedenken hoe jouw artikel gedeeld moet worden op social media.
Want zeg nou zelf.
Waar ga je op klikken als je op Facebook zit?
Of
Ik werk nog aan een betere versie van de afbeelding.
3. Goede webteksten voorzien in een behoefte en daar staat iets tegenover
Wanneer je voorziet in behoeftes van bezoekers, vergroot je de kans dat ze:
- zich inschrijven op jouw nieuwsbrief
- een bestelling plaatsen
- je blogartikel delen op social media (hint)
- later terugkomen om meer artikelen te lezen
- een fan van je merk worden
Kortom, als jouw teksten voorzien in de behoefte van de klant, help je niet alleen de klant, maar bereik ook jij je doelen.
Een win-win situatie.
Heb je je trouwens al ingeschreven op mijn nieuwsbrief?
4. Je komt professioneler over
Het staat nit/profsseoionael als je teksten val met foutn staan. Punt.
5. Duidelijke teksten zorgen voor lagere kosten per acquisitie
Stel dat ik op zoek ben naar een tekstschrijver in Amsterdam (ik wil fouten zoals hierboven voorkomen).
De zoekopdracht ‘tekstschrijver Amsterdam’ levert de volgende advertenties op:
Ik kan niet in de Adwords campagnes van Fred Geelen (Fred) en De Digitale Herrieschopper (DDH) kijken, maar ik ga wat aannames doen om een punt te maken.
Vanwege betere advertentieteksten en een tekstueel geoptimaliseerde website, is het doorklik- en conversiepercentage van Fred hoger.
Fred | DDH | |
---|---|---|
Vertoningen | 1.000 | 1.000 |
CPC | 0,80 euro | 0.80 euro |
CTR | 15% | 10% |
Conversie | 3% | 1,5% |
CPC: kosten per klik (cost per click), wat je betaalt per klik op je advertentie
CTR: doorklikpercentage (click through rate), percentage van mensen dat klikt op je advertentie
CR: conversiepercentage (conversion rate), percentage bezoekers dat een actie op je site voltooid
Op basis van deze gegevens gebeurt het volgende:
Fred | DDH | |
---|---|---|
Klikken | 150 | 100 |
Nieuwe klanten | 4,5 | 1.5 |
Fred haalt 3x meer omzet binnen ten opzichte van zijn concurrent. Tegen hetzelfde budget *
Als alle andere variabelen (uurtarief, efficiëntie, kwaliteitsscore, et cetera) gelijk zijn.
En dit is de reden dat je webteksten serieus moet nemen.
De teksten geven Fred een enorm concurrentievoordeel, waardoor hij zijn uurtarief omhoog kan gooien en minder kan gaan werken.
Als Fred daar blij van wordt, natuurlijk.