Zoekwoorden bepalen is SAAI, maar OH zo belangrijk om meer betalende bezoekers naar je site te trekken

Zoekwoorden bepalen voor je website of advertentiecampagne is veruit het SAAISTE en BELANGRIJKSTE werk dat je ooit gaat doen.

Ik vind het enorm leuk om te zorgen dat mijn projecten hoger in Google verschijnen:

  • Schrijven van nuttige teksten over je passie of werk
  • Zorgen dat andere websites links plaatsen naar je site
  • Delen van artikelen op social media
  • Zorgen voor een snelle en goede gebruikservaring op je website
  • Et cetera

Ik ben alleen nog niemand tegen gekomen die enthousiast wordt als er een zoekwoorden analyse uitgevoerd moet worden.

Maarrr… het bepalen van de juiste zoekwoorden is een van de meest waardevolle dingen die je kunt doen als ondernemer

Als je in Google op de juiste zoektermen gevonden wordt, kan dit het verschil maken tussen een succesvol en failliet bedrijf.

Zorgvuldig gekozen zoekwoorden kunnen namelijk veel betalende bezoekers opleveren.

In dit artikel laat ik je zien:

  • Waarom je niets verkoopt als je de verkeerde zoekwoorden kiest
  • Waarom long tail zoekwoorden belangrijk zijn en hoe je deze succesvol inzet
  • Hoe je de juiste zoekwoorden uitkiest voor jouw bedrijf

Geen enkele bezoeker zal bij je bestellen als je de verkeerde zoekwoorden kiest

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is véél belangrijker dan het schrijven van goede teksten.

Staar je niet blind op het aantal zoekopdrachten dat een zoekwoord gaat opleveren.

Een verkeerd gekozen zoekwoord zal geen enkele bestelling opleveren

Toen ik een korte analyse deed op de zoekopdracht ‘zoektermen’, gaf Keyword Planner van Google de volgende suggesties:

zoekwoorden bepalen voor zoekmachine optimalisatie

De zoekopdracht ’trefwoorden’ heeft ten opzichte van ‘zoekwoorden bepalen’ 4x meer maandelijkse zoekopdrachten.

‘Trefwoorden’ is dus de perfecte zoekopdracht voor dit artikel? Toch?

Fout.

Als een zoekopdracht een ‘voorgesteld bod’ heeft van 0 euro, moeten er alarmbellen afgaan.

Als stelregel kun je aannemen dat bezoekers geen koopintentie hebben op zoekopdrachten met een laag ‘voorgesteld bod’.

Hoe lager het voorgesteld bod, hoe moeilijker het wordt om die bezoeker te overtuigen om bij je te bestellen.

Kijk bij zoektermen met veel maandelijkse zoekopdrachten en een laag voorgesteld bod altijd even wat voor zoekresultaten er verschijnen.

focus niet op zoekopdrachten met lage koopintentie

Blijkbaar wordt er op ’trefwoorden’ gezocht als men op zoek is naar de betekenis van een woord.

Deze bezoekers geen interesse in mijn diensten (online marketing advies).

Dit zijn bezoekers zonder koopintentie en die wil je juist niet naar je website sturen.

Maar blijf altijd kritisch.

Zo staat ‘linkbuilding’ op een voorgesteld bod van 0 euro.

linkbuilding zoekwoord laag voorgesteld bod

En dit soort bezoekers wil ik dus wel op mijn website hebben.

Hoe gebruik je long-tail zoekopdrachten om betalende bezoekers naar je website te trekken

Als je betalende bezoekers naar je website wilt trekken, kun je je het best richten op long tail zoekwoorden.

long tail zoekopdrachten

Long tail zoekopdrachten:

  • zijn erg specifiek (vaak 3 of meer woorden)
  • hebben minder concurrentie in Google = makkelijker scoren
  • spreken een duidelijke behoefte uit
  • converteren bijzonder goed = bezoekers die willen betalen

Als ik de zoekopdracht ‘schoenen’ gebruik op Google, weet een webwinkel nog niet:

  • of ik een man of vrouw ben
  • welke kleur schoen ik wil
  • waar ik de schoenen voor wil gebruiken
  • hoeveel ik wil uitgeven
  • welke merken ik wil bekijken
  • welke maat ik heb
  • et cetera

Heel veel vragen die een webwinkel nog moet beantwoorden, voordat ze me een passende schoen kunnen bieden.

Bij de zoekopdracht ‘zwarte nike zaalvoetbalschoen maat 42’ is dit al een stuk duidelijker.

Een bezoeker hoeft minder keuzes te maken, zal sneller vinden wat hij zoekt en daarom eerder bestellen.

Het enige nadeel is dat er minder mensen op long tail zoekwoorden zoeken.

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden voor mijn bedrijf?

Stel, je bent een fotograaf in Schagen en je wilt meer klanten binnenhalen via internet.

Je hebt een schitterende en duidelijke website, maar wordt nog niet goed gevonden op Google.

Hoe bepaal je nu de juiste zoekwoorden om beter gevonden te worden in zoekmachines.

Stap 1. Bepaal wat jij het liefst doet. En wie daar eventueel voor wil betalen

Stel jezelf de volgende vraag:

Waar haal ik de meeste voldoening uit?

Jij moet voldoening uit je werk halen.

Dit is belangrijk voor jezelf, maar helemaal voor je toekomstige klanten. Als jij gepassioneerd bent, zal jouw klant zich hier aan optrekken.

Nadat je dit voor jezelf hebt opgeschreven, moet je jezelf afvragen:

  • wie hier behoefte aan heeft?
  • waar ze exact behoefte aan hebben?
  • waarom ze hier behoefte aan hebben?

Als fotograaf zou ik ‘fotograferen van bruiloften en landschappen’ hebben opgeschreven.

Wie heeft een behoefte?Waar hebben ze behoefte aan?Waarom hebben ze hier behoefte aan?
Mensen die gaan trouwenfoto’s van bruiloftdit een dag is die ze niet willen vergeten
Mensen die gaan trouwenfoto’s van bruiloftze kunnen dit zelf niet
Reisorganisatiesfoto’s van landschappenze hebben content nodig voor hun website
Amateurfotografenles, advies en/of workshopsze betere foto’s willen maken van landschappen

Met een aantal eenvoudige vragen, kun je snel analyseren of je een markt kunt vinden voor wat jij leuk vindt om te doen.

Als iemand iets niet zelf kan of ze ergens beter in willen worden, is de kans groot dat ze hiervoor willen betalen.

Betalen voor jouw diensten.

Voor iets waar jij voldoening uithaalt.

Een klassieke win-win-situatie.

Stap 2. Zoekwoorden vinden

Sta even stil bij het feit dat je al hebt bedacht waarom mensen willen betalen voor jouw diensten. Erg nuttig om dit in je achterhoofd te hebben.

Op basis van mijn analyse, heb ik besloten een ‘bruiloftfotograaf’ te worden.

Mijn doel: stellen een blijvende herinnering bieden van verloving tot bruiloft.

Hier volgen de stappen om je initiële zoekwoorden te bepalen.

Stap 2.1 – Bekijk de zoekresultaten

Google geeft de volgende resultaten terug voor ‘bruiloftfotograaf’

bruiloftfotograaf-zoekwoord-analyse-zoekresultaat

Na 1 zoekopdracht heb ik de volgende zoekwoorden gevonden:

trouwfotografie, trouwfotograaf, trouwfotografen, trouwreportage, trouwreportages, bruidsfotografen vergelijken, bruiloftfotograaf, bruidsreportage, bruidsreportages, bruiloftfotograaf offerte,trouwfoto's

Daarnaast heb ik ook al gezien dat ik als bruiloftfotograaf ook al concurrentie heb van de bruiloftsvideograaf.

Iets om rekening mee te houden.

Stap 2.2 – Bekijk ieder individueel zoekresultaat op pagina 1 in Google

Op basis van de 15 sites op de eerste pagina die ik een-voor-een doorgelicht heb, ben ik de volgende aanvullende zoekwoorden tegengekomen:

trouwalbums, loveshoot, pre-weddingshoot, fotoshoot bruiloft, fotograaf vrijgezellenfeest, Bruiloft fotografie, Bruidsreportage, Bruidsfotograaf, Trouwfotograaf, huwelijksfotograaf, Bruidsfotografie, trouwfotograaf kiezen, after wedding shoot

Verder leerde ik dat de combinatie ’trouwfotograaf’ + ‘stad’ / ‘provincie’ vaak terugkwam en dus waarschijnlijk erg interessant kan zijn.

Stap 2.1 – Analyseer je eigen statistieken en webmaster tools

Uiteraard kun je ook je eigen statistieken gebruiken. Open Google Analytics en bekijk wat voor organisch en betaald verkeer jou bestellingen en opdrachten opleveren. Dit zijn zoekopdrachten die je verder kunt uitwerken.

Een andere optie is om Google Webmaster tools te gebruiken. Google toont de zoekopdrachten in Google Analytics onder ‘not-provided’ wel in de webmaster tools. Hier kun je ook goed bekijken op welke zoekwoorden je ‘bijna’ scoort, zodat je daar extra aandacht op kunt leggen.

Stap 2.3 Gebruik ’tags’ van andere blogs om zoekwoorden te vinden

Gebruik de zoekopdracht ‘Bruiloft fotograaf tags’ en tientallen blogs komen naar voren, die je heel nadrukkelijk vertellen waar ze zich op richten met hun artikelen.

zoekwoord-onderzoek-tags

Zo vond ik onder meer:

bruidsfotograaf Hoppe Schiedam bruidsfotograaf Hotel New York bruidsfotograaf Rhoon bruidsfotograaf Rotterdam bruidsfotografie Hoppe Schiedam

En 100’en andere zoekwoorden.

Stap 2.4 Vraag vrienden welke zoekwoorden zij zouden gebruiken om jouw dienst te vinden

Je vrienden hebben een frisse blik. Vraag ze hoe ze naar jouw dienst zouden zoeken op Google.

Verder kun je nog fora nalopen, de best-bekeken Youtube video’s analyseren of Google’s automatische suggesties gebruiken om meer zoekopdrachten te vinden.

Stap 3. Zoekwoorden analyseren

Je hebt nu een lijst met zoekwoorden verzameld, die je kunt gebruiken om nóg meer zoekwoorden te vinden.

  • Login bij Google’s Keyword Planner (je hebt hier een Adwords account voor nodig)
  • Gebruik je gevonden zoektermen om met de Keyword Planner meer zoekwoorden te vinden

Om te bepalen wat voor vragen potentiële klanten hebben, bekijk je de advertentiegroepen die Google voorstelt op basis van jouw gevonden zoekwoorden.

Noteer alle zoekwoorden en filter de lijst op ‘zoekopdrachten per maand’ en ‘voorgesteld bod’

Tijdens het doorlopen van de zoekwoorden noteer je alle zoekopdrachten waar jij iets mee doet, iets over kunt schrijven en waar je waarde kunt toevoegen voor jouw bezoekers.

Stap 4. Zoekwoorden kiezen voor je website en advertentiecampagnes

De lijst die je net hebt gemaakt, kun je gaan gebruiken om te bepalen wat voor elementen er terug moeten komen op je website en in je advertentiecampagnes.

Zo kun je onderscheid maken in verschillende thema’s.

Zoekopdrachten met focus op kosten van een bruidsfotograaf

  • Wat zijn de kosten van een bruiloftsfotograaf
  • Waarom is trouwfotografie zo duur?
  • 6 redenen om geen goedkope bruiloftsfotograaf in te huren

Locatiegerichte zoekopdrachten

Locatiegerichte zoekopdrachten zijn ideaal om je als ondernemer onder de aandacht te brengen zonder spammerig of opdringerig over te komen. Als bruiloftfotograaf zou ik specifieke artikelen schrijven en landingspagina’s opzetten met de volgende thema’s.

  • De mooiste en romantische locaties om trouwfoto’s te laten maken in stad, locatie en provincie
  • Trouwfotograaf in stad, locatie en provincie
  • Loveshoot in stad, locatie en provincie

Zoekopdrachten voor jouw diensten

  • Bruiloftfotograaf
  • Trouwfoto’s laten maken
  • Trouwfotograaf
  • Bruiloftshoot
  • Et cetera

Je bent nu klaar met het bepalen van zoekwoorden. Afhankelijk van je doel (organische of betaald campagne in zoekmachines), kun je nu beginnen met het:

  • Opzetten van een contentstrategie of blauwdruk van je advertentiecampagne
  • Opzetten van een landingspagina voor je nieuwe advertentiecampagnes
  • Schrijven van relevante webteksten om goede posities in de zoekresultaten te gaan bezetten

Succes!

Schrijf je in op mijn nieuwsbrief of volg me op Facebook om meer praktische online marketing tips te ontvangen!

Robbert-Jan Klein

Geschreven door op 12 juli 2017

Ontvang een e-mail als ik een nieuw artikel plaats.